Recipe of love

Publicerat: 2012-06-16 Kl: 10:32:14 | I kategori: Allmänt


Här kommer ett recept på knäckebröd med majsmjöl, snott från sjuksköterskan Anna - som i sin tur har saxat det helt fräckt från en blogg.
Mina kollegor, bless their soul, tror att majsmjöl är "fritt från kolhydrater" och äter bröden i bantningssyfte.
Samma tjejer har hakat på grädde-trenden men helt missförstått det där med att fettdrift kräver total avsaknad av socker i kosten och äter därför grädde med banan till fikat, i tron om att midjemåttet ska minska...
En blandning av det gamla tänket att frukt är nyttigt, och den nya fettrika läran.
Det låter som att jag hånar dem, nä, tvärtom. Det är ett bevis på hur samhället i stort tar till sig av nya rön, hälften går in, hälften passerar. 
Dessutom! Skulle jag nånsin råka yttra mig om saken så får jag onda ögat och ett "så är det inte alls"...
Okej, rå! Ät (och frodas). Hehehe.
Hur som, Risentas majsmjöl innhåller 73g kolhydrater/100g.
Vanligt vetemjöl? Ca. 72g...
Däremot är det glutenfritt, förmodligen därav den galna missuppfattningen.
Men det är ju en annan historia.

Jag försökte därför att baka det med mandelmjöl, som har betydligt lägre värden, det blev smuligt och tråkigt så håll er till majsmjölet ni, det ger en god & nötig smak!

Fejkat LCHF-Knäcke:
2dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1dl skalade sesamfrön
½dl krossade linfrön
½dl olivolja
2dl kokande vatten (jag har mer, 3-4 dl).

Fördela smeten TUNNT i en långpanna, grädda i 125gr ca 1,5h.
I originalreceptet gräddas de 30 min i 150gr, det funkade iallafall inte i min ugn!
Supergott! Om än inte kolhydratsfattigt ;-). Fröna tar däremot ner GI om man tänker på sånt.

................................................................

En annan grej då, hittade den här lappen när jag öppnade kylen på jobbet i morse.
Hey, det var ju jag som gjorde den där pajen, och lovorden har haglat in - ni MÅSTE testa!



Knäckig rabarberpaj:
Skär 500 g rabarber i småbitar, lägg dem i en ungsform. Strö på lite socker.
Smält 150 g smör i en stor kastrull, häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde, vispa ihop och dra av från värmen.
Blanda 2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker
Blanda ned i kastrullen.
Bred geggan över rabarberna, grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.
Njut med  vaniljglass!
Och här, öhm... Sänker rabarberna med sin syra GI till typ noll. Jooo, kom igen! Vi låtsas.

Det receptet är framgooglat, tror det kom från Linda Skugge.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Tack och bock för recepten:)

2012-06-16 @ 23:22:18
Postat av: M

Receptet är nu kopierat och ska provas. Tack! =)

2012-06-19 @ 16:03:52
URL: http://fyrtioungs.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0