The flowers you gave me are rotting and still I refuse to throw them away.

Publicerat: 2011-01-21 Kl: 09:30:56 | I kategori: Allmänt


Låg kvar i sängen i morse, kunde inte somna igår och börjar jobba sent idag.
Inte ens kaffekoppen lockade, så jag stannade under täcket, läste bloggar, mail & annat intressant.

Så läste jag "Orkidéjord" på Annas blogg!
Jisses vilken fart det blev!
Blomjäveln står ju i vatten!!!
Köpte en så fin Orkidé size XL som har blommat duktigt, tyvärr står den i en innerkruka av plast och man ska inte plantera om dem när de blommar.
Igår fyllde jag upp ytterkrukan med vatten till hälften och stoppade ner innerkrukan med blomman, så att den kunde suga upp det den ville, så skulle jag slå av överflödet...
Det glömdes naturligtvis bort, efter Annas inlägg kastade jag mig bokstavligen ur sängen för att rädda mitt lilla hjärtebarn.


En IKEA-fotöj fick bli storleksindex.

Insatsen totalt onödig.
Den hade sugit upp allt vatten! Åh, stackars liten, den har stått och varit jättetörstig... ;-)
Hur som haver, Anna frågade efter tips vid omplantering.
Började skriva en kommentar men det blev så långt, så jag gör det här istället.
Om inte annat sparas det så att jag själv minns hur man gör.
 Har i många år haft dille på vita orkidéer och hos mig har de blivit som allra finast när jag har haft dem i hydrokultur.
Superenkelt att göra själva; man köper rejäla glaskrukor och lecakulor.
Steg 1: Tvätta lecakulorna i vatten.
Steg 2: Skaka av all orkidéjord från plantan, skär av alla rötter som ser vissna och äckliga ut med en REN kniv - de är känsliga för bakterier!
Steg 3: en Fyll krukan till hälften med lecakulor, stoppar i orkidén så att rötterna liksom svävar i krukan - de ska INTE nå botten. Och fyll upp med mer lecakulor så att hela rotsystemet täcks och plantan står stadigt.
Steg 4: Själva hydrokulturen.
 Fyll på med vatten så att det slutar ca två centimeter innan rötterna börjar.
Själva tanken är att det hela tiden ska finnas vatten i krukan, man får fylla på ca var 3:e dag.
Eftersom att vattnet aldrig nuddar rötterna kan orkidén inte bli övervattnad, istället suger den åt sig exakt så mycket den behöver från vattnet som avdunstar.

Oj, vilka fina blommor jag hade hemma i lägenheten.
De blir väldigt gröna och växer sig enorma, dessutom blommar de betydligt längre och oftare.
Sen flyttade jag till min H och de fick inget mer vatten...
Nu bor de i blomhimlen.


Kommentarer
Postat av: Petra Bloggar

BÄSTA TIPSET EVER! Och vilken gigantisk orkidée! ENORM!



:D

2011-01-21 @ 14:25:39
URL: http://petraodaniel.blogg.se/
Postat av: ♥ Anna S

Jisses vilket projekt!

Jag är för lat och låter mina stå i vatten varannan vecka. Mina brukar vara fina också.

Men det skulle såklart vara kukl (varför skriver jag alltid kukl när jag ska skriva kul?) att testa och jämföra!

Sikken tur att du läste mitt inlägg om orkidéerna då så du inte tog kål/kol på din Belgian BLue till monsterblomma!



PUSSS

2011-01-21 @ 16:34:20
URL: http://ansobloggar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0