Miss Nittygritty

Publicerat: 2012-06-09 Kl: 16:46:04 | I kategori: Allmänt


Två saker jag stör mig på:
1. Folk som säger gött. Just dont say it! Om du inte är från västkusten, tack för påminnelsen AnsoAnna, så är det bara irriterande. De e gött de. Jag kräks!

2. Folk som inte vet när de ska använda "dem". Därför använder de "dem" överallt i ett försök till korrekt svenska. Hör här nu:
Prova ersätta de/dem mot vi/oss.
Byt ut du mot de.
Oss byter du ut mot dem.
Välj det alternativ som låter rätt.
"Dom" är talspråk, absolut. Men det ser ändå bättre ut i icke formella sammanhang med ett rättplacerat "dom" än ett felplacerat "dem".
Är du osäker blir det oftast rätt om du väljer de.
Slut på språkskolan, nu kan ni leta upp alla DE gramatiska fel jag har gjort under bloggåren och in-your-fejsa DEM.


Okej? Gött!

Kommentarer
Postat av: Petra

HAHAHAH!!



You neeeed to get laid!



;-*

2012-06-09 @ 22:38:12
Postat av: Johanna

;)

De e la gött de! Ja e uppväxt med att säga så, de får du bara ta. GÖTT!

2012-06-10 @ 00:14:14
URL: http://cupcakemamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0