Livin' on the edge

Publicerat: 2011-02-01 Kl: 13:36:00 | I kategori: Allmänt


Waaa!
Snart besiktning av min lilla bil.
Hittade protokollet från förra året och inser att det fanns anmärkningar som skulle fixas.
Hoppsan!
Ringde min H i panik och han ringde i sin tur sin kompis på verkstan.
Sista minuten?
Absolut inte...
Till råga på allt var sista besiktningsdagen igår...
Snabb lunch och avstädning innan bildoktorn blir det här, och till Petran:

Chokladbrownie med hallonmousse
1 ½ dl valnötter
1 ½ dl hasslenötter
100 g mörk choklad
100 g smör
2 ägg
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
1 dl vetemjöl
2 dubbeldajm

5 dl vispgrädde
4 ½ gelatinblad
7 dl hallon
2 ½ dl strösocker
Drygt ½ msk vaniljsocker
3 ½ dl matlagningsyoghurt
4 passionsfrukter

Värm ugnen till 200 grader. Rosta nötterna i 10 minuter och hacka dem grovt. Smält ihop smör och choklad. Blanda i nötterna.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker i en annan bunke. Rör i bakpulver och vetemjöl.
Vänd ner chokladblandningen och den krossade dajmen. Baka i springform 8-10 minuter. Låt svalna.
Vispa grädden. Blötlägg gelatinbladen. Mixa hallon, strösocker och vaniljsocker till en puré. Blanda med yoghurten.
Smält gelatinet. Rör ut lite av hallonmixen i den. Vänd till sist ner resten av hallonmixen och till sist grädden.
Häll blandningen över chokladbottnen och ställ formen i kylskåp i minst 2 timmar (helst längre!!!).
Servera med passionsfrukt i klyftor.

Receptet lånat från Fröken Dills blogg.
Jag föreslår ett par extra gelatinblad, alternativt en helt annan fyllning.
Såg ett recept på hallonpannakotta hos "Dagliga smulor", den testar jag nog nästa gång!

Kommentarer
Postat av: Ulrica

Hej å hallå!

Ville bara tala om att jag länkat lite till dej :-p

Om det är ok vill säga.. Kanske skulle frågat innan, kom jag på nu..

Bara hojta så tar jag bort!

2011-02-01 @ 17:38:08
URL: http://mammatillgry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0